Yksi yleisimmistä minulle esitetyistä kysymyksistä häihin liittyen on, otatko sitten miehesi sukunimen? Kaikille olen tähän asti vastannut, että tulen pitämään oman nimeni, ellen sitten juuri ennen häitä jotain suurta ahaa-elämystä asian suhteen. Itse en ole myöskään yhdistelmänimien ystävä, se on joko tai. Meidän tapauksessa vielä yhdistelmänimen lopputulos olisi tyyliin Rouva Silvennoinen-Lampinen.

 

Oikeusministeriön sivut sanovat näin sukunimiasiasta: "Yhteiseksi sukunimeksi voidaan ottaa sukunimi, joka miehellä tai vaimolla viimeksi on ollut naimattomana ollessaan. Sen sijaan yhteiseksi sukunimeksi ei voida ottaa sukunimeä, jonka puoliso on saanut aikaisemman avioliiton perusteella."

 

Tutkailin huvikseni vähän enemmän vielä tätä nimiasiaa. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan kaiken kaikkiaan Suomessa on ollut 8390 henkilöä jolla on sama sukunimi kuin minulla. Naisia joilla on tällä hetkellä sama sukunimi kuin minulla on 2124. Sen sijaan Sulhasen sukunimeä on käyttänyt Suomessa 32635 henkilöä. Jos ottaisin hänen sukunimensä, olisi minulla nykyään 7755 naispuolista sukunimikaimaa.

 

-Neiti Lokakuu-